کم تحرّکی در اندیشه ها انسان را به برهنگی در اندیشه ها وادار می کند و حاصل آن نوعی نگاه  تاریک است که انسان نابینا هم میتواند به آن مبتلا شود

 

"هجرت بین اندیشه ها" گاهی "درون نسلی اند" و گاهی "بین نسلی"!

"هجرت بین اندیشه ها" برخی" عامل حرکت" هستند و برخی" عامل س" !

" هجرت های محرّک " را از "حجرت های غیر محرّک " چگونه باید شناخت ؟

  بیائید حلقه ی باطل "حجرت در اندیشه ها "  را  بشکنیم

 

 

و شکستن این حلقه ها صورت نمی گیرد الّا به شناخت اندیشه های باطل

و شناخت اندیشه های باطل صورت نمی گیرد الّا به شناخت معیارها برای

قبول یا ردّ اندیشه هایی که به انسان ارائه می شود.

 

قرآن کریم می فرماید :

 

أَ فَلَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ

 

کانُوا أَکْثَرَ مِنْهُمْ وَ أَشَدَّ قُوَّةً وَ آثاراً فِی الْأَرْضِ فَما أَغْنى‏ عَنْهُمْ ما کانُوا

 

یَکْسِبُونَ  ( آیه 82 سوره غافر )

  

پس آیا در زمین سیر نکردند تا بنگرند عاقبت کسانى که پیش از آنها بودند چگونه بود؟

سیر در" اندیشه ها و زمینه ها" لازمه رسیدن به عبرتها و حرکت هاست .


خداوند می فرماید : عوام و جاهلها و دنباله روی آنها، تصدیق و تکذیبشان

به قبول و نکول گذشتگان آنها وابسته است؛ حرفی را قبول میکنند که

گذشتگان آنها گفته باشند و حرفی را که آنها نفی کرده باشند اینها

نمی پذیرند و اگرمی خواستند چیزی را قبول کنند و بت پرستی و صنم و وثن را تقدیم کنند،میگفتندإِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلی‏ آثارِهِمْ

مُهْتَدُون و مُقْتَدُون سوره زخرف آیه 23  و مانند آن و اگرخواستند توحید و وحی ونبوت راانکار کنند، میگفتند: ما سَمِعْنا بِهذا فی آبائِنَا الْأَوَّلینَسوره قصص آیه36

 معیار تکذیب اینها، نبودن حرف نزدگذشتگان است ومعیار تصدیق اینها،بودن یک مطلب نزد نیاکانشان است؛

اگر چیزی را نیاکان میپذیرفتند، اینها قبول میکردند و میگفتند:إِنَّا وَجَدْنا

آباءَنا عَلی‏ أُمَّةٍ و اگرچیزی را آنها رد میکردند واینها نمی پذیرفتند، میگفتند: ما سَمِعْنا بِهذا فی‏ آبائِنَا الْأَوَّلینَ

 

معیار تصدیق و تکذیب و نفی و اثباتِ اینها، اندیشهٴ نیاکان و تبار اینها بود و

اندیشه های تبار آنها، یا بر اساس إِنْ هِیَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیاسوره مؤمنون آیه

37    سامان میپذیرفت یا ذلِکَ رَجْعٌ بَعید بود، یا فُسون و فَسانه پنداشتن

مسئلهٴ وحی و نبوت بود.

 

بر اساس برداشتی از تفسیر آیت الله جوادی املی ذیل آیات شریفه سوره غافر 

 


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : اندیشه ,قبول ,شناخت ,اینها ,عَلی‏ ,میگفتند ,وَجَدْنا آباءَنا ,آباءَنا عَلی‏ ,سَمِعْنا بِهذا ,گذشتگان آنها ,لازمه رسیدن ,وَجَدْنا آباءَنا عَلی‏
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

آخرين اخبار کارگروه عدالت و پیشرفت شهرستان ورامین سفر و گردش سايروس | کوروش کبير دریافایل دلتنگ فرج یار دانلود آهنگ جدید کابینت آشپزخانه کلاسیک بیگروید | دانلود بازی و نرم افزار اندروید